Löprundan from HELL

Satt i soffan med datorn i knät och googlade lite på träning. Då jag ofrivilligt blev sjukt sugen på att springa. Samtidigt fick jag stor lust att äga en träning/sportklocka med GPS och hela kittet. Tänkte att det kanske kunde vara en motiverande faktor till att komma ut och springa oftare. Blev kvar i soffan och googlade på löpning, löparskor och sportklockar i tre timmar.
Nu var suget så stort att jag bara måste testa mina löparkunskaper innan man köpar på sig allt dyrt och onödigt som finns inom löpning.
Läste mig till ett sätt att testa mina löparskills. Springer man 4.8km/3 miles på 18 minuter är det bra. Vilket samtidigt är målet och man tilldelas 100 poäng. För varje 10 sec man drar över på tiden ska man ta bort ett poäng för att sedan se vilken skill man har.

Nu var det dags för test!

På med skatedojjerna och surftröjan sedan satte mig i bilen och körde till Skatås. För det har jag hört är ett bra ställe för löpträning.
Tog mig till en skylt som visade en löprunda på 5km. Perfekt tänkte jag! Medans jag laddade hem RunKeeper till mobilen såg jag en halvalkis sittandes på en parkbänk och avnjuta en öl i solen. Han hade det gött kan jag säga med facit i hand.

Efter 5 min startade jag RunKeeper och påbörjade min runda.
Tidigare läst om misstaget att börja för hårt. Så det passade jag mig för. Började med att hålla lugnt tempo i den första nedförsbacken, vilket visade sig vara för fort när backen var slut efter 15 meter. Efter jag joggat ett bra tag och börjat bli redigt trött så kände ja ändå glädje för att jag borde vara klar snart. kom 1km’s skylten upp. Sjukt tänkte jag och hade 4km kvar. 200 meter senare blev jag tvungen att börja gå för fösta gången. Inte för att det var stor hastighetsskillnad på mitt joggande och gående men kände ändå en lättnad.

Efter att ha gått och lunkat fram i 1.5km till så möttes jag av BAMBI. Då passade jag på att stanna och ta ett kort. Inte för att jag behövde stanna. (Det bara såg ut så med snor i hela ansiktet, stönade/frustade som en brunstig hingst första gången han får komma ut från stallet efter den hårda vintern.)

Titta noga i högra hörnet. Där står en till.

Andan hämtad och lunkandet kunde börja igen. Efter ett par hundra meter till stötte jag på 3.5km’s skylten.
Jag börja känna mig som 5 igen när man satt i baksätet och frågade mamma 15 gånger på 5 minuter om vi var framme snart när vi bara skulle åka till närköpet.

När jag väl var framme med den utmärkta tiden 37:10 och såg den gubben som fortfarande satt där och avnjöt sin bärs(kanske var hans femte). Då visste jag att han hade i alla fall inte sprungit om mig på sin pantletar runda. Vilket var en lättande tanke.

Följ Hansen på Runkeeper

Summan av kardemumman blev
4,8km på 18 min gav 100 poäng
4,8km på 37:10 ger -15 poäng

Sjukt bra Hansen! -15 Poäng. Känns som att fyllot vann på något sätt.

Nu sitter jag i soffan igen och har avnjutit min riktigt goda träningsmat som jag ska börja gå på igen.
100g Linser med paprika pesto,150g ben/fettfri kotlett,100g grönsaker, sallad med kikärtor och 100g keso. ca 450kcal

Det sjuka är att jag börjar bli sugen på att springa igen. Det känns lite som en rejäl fylla. Man vill aldrig mer. Men tids nog är man på det igen.

2 kommentarer

  1. Sara Johansson · april 5, 2012

    Haha, snor i hela ansiktet😛 Du och jag får ju ta och börja springa (eller powerwalka) som vi sagt nu i ett halvår. Remember – jag har inget gymkort och kommer bli en tjockis. Puss va!

    • Hansen · april 6, 2012

      Vågar du utmana mig?
      Men lite mer att älska är aldrig fel :p

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s